Schemat przedstawia instalację z dwoma niezależnymi akumulatorami.
Procedura MPPT bazuje na mocy modułu. Najlepiej opisze to poniższy przykład.
Moduł PX 120E osiąga moc maksymalną przy napięciu 18,3V i prądzie 6,5A, tj. 18,3V x 6,5A = 118,95W. "Zwykły" regulator będzie ładował akumulator prądem ok. 6,6 A (prąd modułu niezależnie od napięcia jest praktycznie taki sam - moduł zachowuje się jak źródło prądowe), ale regulator MPPT-15L będzie ładował prądem mocy maks. czyli 118,95W / 12V = 9,9A (dokona transformacji mocy z napięcia 18,3V na napięcie 12V). Dla ułatwienia pominięto sprawność.
Jakie jest minimalne napięcie w akumulatorze?
Ilość prądu jaka została w akumulatorze, przeważnie jest zmierzona poprzez napięcie na nim. Zazwyczaj regulatory ładowania odłączają odbiorniki od akumulatora przy nap. ok. 9,5-11,V. W momencie gdy napięcie na akumulatorze spadnie poniżej 10V, zaczyna ono dalej szybko się obniżać. Wskazuje to, że akumulator jest bliski pełnego rozładowania.
Jak zamontować baterie słoneczną?
Montaż baterii słonecznych jest prosty. Sposób zamontowania zależy od przeznaczenia baterii.
Jeśli montujemy baterie słoneczne na dachu, można do tego wykorzystać specjalny stelaż. Baterie są przykręcane do tego stelażu zwykłymi śrubami w czterech rogach. Baterie słoneczne do zastosowań stacjonarnych są obudowane sztywną aluminiową ramką w której znajdują się otwory w które należy włożyć śruby mocujące. Baterie powinno się ustawić na południe pod kątem 65 stopni (jeśli nie będzie możliwości zmiany kąta). Natomiast jeśli zamierzamy zmieniać nachylenie baterii słonecznych, wtedy w okresie letnim kąt powinien być w przedziale 35-45 stopni, a w zimie 65 stopni.
Jeśli montujemy baterie słoneczne na jachcie, czy camperze, najpierw trzeba przemyśleć dobrze lokalizację. Baterie słoneczne przeznaczone do takich instalacji są odporne na zbicie (nie są pokryte szkłem). Można po nich również chodzić. Nie są jednak bezgranicznie odporne, dlatego nie powinny być montowane w miejscu w którym będą przeszkadzały np. przy manewrach na jachcie. Montaż baterii polega na ich przykręceniu śrubami, lub na ich przyklejeniu. Ponieważ te baterie są do pewnego stopnia elastyczne, można je zamontować na lekko krzywych powierzchniach.
Jak połączyć baterie słoneczną z elektrownią wiatrową?
Jest możliwe aby stworzyć system składający się z wielu rodzajów źródeł prądu. Istnieją regulatory ładowania które pozwalają na podłączenie do nich dwóch różnych źródeł prądu. Przykład takiego systemu jest pokazany na schemacie. Został zastosowany regulator ładowania HRSi. Regulatory ładowania HRSi są przeznaczone do regulacji ładowania pojedynczego zestawu akumulatorów z generatorów wiatrowych Rutland 503, 504, 913, 914, MF910-3 oraz zestawu fotowoltaicznego o łącznej mocy do 160W. Zabudowana w regulatorze dioda blokująca umożliwia podłączenie do akumulatora dodatkowych źródeł prądu. Umożliwia to przykładowo ładowanie akumulatora z silnika jachtowego, prostownika zewnętrznego etc. W fazie pełnego ładowania urządzenie całą dostępną energię wiatrową i słoneczną zamienioną na prąd kieruje do akumulatora, zapewniając możliwie jak najszybsze jego naładowanie.